Friday, October 19, 2007

Cerita Raya Khadijah

Hari raya pertama, kami dok umah mak bapak lepak, sembang dan layan tetamu yang berkunjung. Khadijah seronok.... seronok makan kuih raya dan main ngan aku n daddy ja. Tak mau main ngan sepupu-sepupu dia...... terutama skali adik wafri yang suka mengganggu dan asyik ambil kesempatan ke atas kesopanan dan kesusilaan Khadijah. Aku suka betul laa anak sedara terbaru ku itu..... comel, lawak, pandai tapi garang skit. Ikut sapa pun tak tau laa. Kesian gaks anakku itu.... aku bawak mainan dia, tapi habih semuanya diconquer sepenuhnya oleh sepupu-sepupunya. Yang sebenarnya, depa semua nak main dengan dia...... tapi, Khadijah belum bersedia, dunia dia hanya untuk aku, daddy dan PA saja pada kebiasaannya. Aku harus buat sesuatu untuk pastikan keadaan ini lebih baik. InsyaAllah



Raya kedua.... kami anak-pinak semua keluar beraya. Pi rumah tok-tok sedara dan makcik aku. Khadijah cam hari raya pertama..... layan kuih raya walau di mana berada. Aku rasa raya kali nieh pasti sangat bermakna untuk dia sebab tahun sudah aku tak bagi dia jamah satu kuih pun. Dengan panas terik dan hujan renyai-renyai.... tak ada sekelumit kebosanan pun pada diri Khadijah. Petangnya, masa kat rumah makcik...... aku baringkan dia di atas katil makcik aku yang empuk dengan tinggi yang luar biasa sampaikan Khadijah terlentang dengan asyiknya. Mak Ngah puji..... "baguslah Khadijah nieh, tak meragam pun walau letih berjalan seharian." Barulah aku terperasan..... memang Khadijah jarang meragam dalam keadaan yang seumpanya.... mungkin dia sudah terlatih sejak dari bayi dengan keadaan dan situasi di hospital yang pelbagai adanya. Khadijah hanya akan meragam bila kita tak bagi dia makan saja. hahahaha.... anakku itu, Alhadmulillah.

No comments: