Wednesday, September 26, 2007

Kejayaan Khadijah

Lamanya aku tak menaip kat blog nieh. Habih hubby aku conquer untuk beberapa hari kebelakangan nieh... tak kisahlah.... blog keluarga pung. Semalam aku taip panjang berjela..... tapi, tah cam ner kesilapan teknikal berlaku dan semuanya lenyap gitu jek. Aku citer apa semalam? Hmmmm..... aku citer versi aku pasal Khadijah mula berjalan. Aku nak citer balik skang..... untuk kepuasan diri. Di suatu hari yang sangat indah... Khamis, 20 September 2007 tatkala aku pulang ke rumah di waktu rehatku seperti kebiasaannya.... dan ketika kakiku hampir tiba di depan pintu rumahku..... aku terdengar deraian ketawa PA khadijah. Aku tolak daun pintu...... dengan nada riang dan bersungguh-sungguh PA bercerita sesuatu yang sangat enak didengar.... sesuatu yang aku tunggu-tunggu... Khadijah boleh berjalan sendiri Puan!! Suatu kejutan..... kejutan di bulan rahmat... bulan Ramadhan. Alhamdulillah...... doa kami sekeluarga dimakbulkan oleh yang Esa. Walaupun kaki yang melangkah itu kurang daripada sepuluh langkah..... dan imbangan badan masih kurang baik..... namun, pabila melihat Khadijah melangkah kakinya kiri dan kanan....... satu kepuasan hadir di jiwa..... rasa kesyukuran yang berpanjangan sambil diiringi gelak tawa dan jeritan suka Khadijah, aku, daddy dan juga PAnya. Latihan berjalan yang berterusan akan kami lakukan bersama-sama Khadijah. InsyaAllah, situasi sekarang akan lebih baik dari semasa ke semasa dan Khadijah boleh berlari laju suatu hari nanti. Tetiba laks teringat pasal cerita Forest Gump dan ungkapan popular dari cerita tersebut ""Life is like a box of chocolates; you never know what you're gonna get".


Bicara Khadijah masih belum difahami.... tapi body languagenya sangat baik. Mulut khadijah nieh bising jugak sebenarnya.... tapi, perkataan yang dikatakan tidaklah merujuk kepada subjek sebenar. Khadijah selalu sebut abah, mama..... untuk suka-suka. Bila aku ajar panggil Ummi.... dia kata "Ah ah ah"...... tanda protes dan maleh nak layan permintaan ku. Bila diajar panggi Daddy..... terkadang disebutnya adddii.... tapi kadang-kadang jek laa dan bila diajar sahaja. Dan ketika Khadijah berjalan-jalan berpimpinan tangan sama ada dengan aku, daddy atau PAnya...... perkataan yang kerap disebut adalah "adena adena adena". Suatu hari masa ke klinik untuk rawatan susulan... doktor tanya : "apa perkataan yang bermakna yang disebut Khadijah"? Aku jawab... ada satu saja : "AAMMM" yakni merujuk kepada makanan atau masa untuk makan dah tiba atau pun ada seseorang sedang makan. Doktor tuh pun terus ketawa.... sambil mengeluarkan ayat penyata "dia suka makan la yek". Pandai benar doktor tuh teka. Kata orang.... Bahasa menunjukkan bangsa. Tapi, untuk Khadijah... bahasanya menunjukkan kegemarannya. Dan disebabkan itu... aku sememangnya tiada masalah untuk melayani selera makan Khadijah. Alhamdulillah.

No comments: