Thursday, August 23, 2007

Nisfu Syaaban

Tinggal 5 hari saja lagi ke Nisfu Syaaban – 28 Ogos 2007 (Selasa depan). Orang yang selalu mengingatkan aku tentang hari-hari penting termasuk hari Nisfu Syaaban adalah Mak. Mak akan telefon aku pada setiap 14 Syaaban setiap tahun tanpa gagal untuk ingatkan aku tentang amal ibadah yang digalakkan pada hari tersebut. Ingatan daripada Mak amat penting disebabkan aku kadangkala leka dengan hal keduniaan. Ingat pada mulanya.... tapi terkadang terlupa pada hari yang dinanti. Hari Nisfu Syaaban adalah hari di mana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan digantikan dengan buku catatan baru (selepas Maghrib 14 Syaaban).

Antara amalan yang selalu Mak ingatkan aku :
1) Solat sunat nisfu Syaaban 2 rakaat selepas solat Maghrib
2) Baca surah Yassin 3 kali selepas Magrib
- Lepas Yassin pertama : Mohon dipanjangkan umur kerana ibadat kepada Allah
- Lepas Yassin kedua : Mohon rezeki halal untuk beribadat kepada Allah
- Lepas Yassin ketiga : Mohon ditetapkan iman dan Islam dan mati dalam iman dan mohon segala yang baik
3) Istigfar dan selawat
4) Baca doa Nisfu Syaaban
5) Puasa

Riwayat dari Osman bin al’As, sabda Nabi Muhammad S.A.W :”Pada malam nisfu Syaaban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman:”Orang-orang yang meminta ampun maka Aku ampunkannya, orang yang meminta maka Aku perkenankan permintaannya, orang yang bertaubat maka Aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki dan perempuan, melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.”

No comments: